منتديات ايامنا الصعبه
مرحبا بك معنا فى منتديات ا يامنا الصعبه هذة الرساله تفيد انك غير مسجل معنا

منتديات ايامنا الصعبه

افضل موقع
 
الرئيسيةبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 <<أسئله سياسيه...ورد الامثال الشعبيه عليها >>>

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
امير العذاب
صاحب الموقع


ذكر
عدد الرسائل : 1053
العمر : 25
المزاج : حاله حب
تاريخ التسجيل : 01/03/2009

مُساهمةموضوع: <<أسئله سياسيه...ورد الامثال الشعبيه عليها >>>   السبت أبريل 11, 2009 10:26 am


أسئلة سياسية مختلفه لشرح المثل الشعبى المصرى:




س1: بما تصف العلاقات المصرية الاسرائيلية؟

ج1: يا بخت من بات مظلوم و مبتش ظالم

س2: بما تفسر الموقف العربى أمام الأوضاع فى غزة؟

ج2: إذا كان الكلام من فضة فالسكوت من ذهب

س3: بما تصف العلاقات المصرية الأمريكية؟
ج3: اللى أكله ما هو من فأسه ... رأيه ما هو من رأسه

س4: بما تصف سياسة مصر الخارجية؟
ج4: دسنا الأرض اللى ما تنداس و بوسنا اليد اللى ما تتباس لا نابنا لا ذهب و لا نحاس

س5: ما هى سياسة مصر الداخليه؟
ج5: أضرب المربوط يخاف السايب

س6: ما هو نظام الحكم فى مصر؟
ج6: سمك لبن تمر هندى

س7: ما هو موقف الأخوان المسلمين من الحكم؟
ج7: عينى فيه و أقول أخيه

س8: بما تفسر الأداء الحكومى المصرى؟
ج8: إن كان هذا يكيدك أنا أزيدك

س9: بما تصف التصريحات الحكوميه؟
ج9: أسمع كلامك أصدقك أشوف أمورك أستعجب

س10: بما تصف زيادة معدل النمو فى مصر؟
ج10: إن كان الكذب حجة فالصدق أنجى

س11: بما تفسر التغيير الوزارى؟
ج11: ايه يعمل الترقيع فى الثوب البالى

س12: بما تصف الأخبار فى الصحافة الحكومية؟
ج12: قالوا الجمل طلع النخلة أدى الجمل و أدى النخله

س13: بما تفسر ميزانية برنامج البيت بيتك؟
ج13: اللى يعوزه البيت يحرم على الجامع

س14: بما تفسر تضخم ثروة أحمد عز؟
ج14: سبحان العاطى الوهاب من بعد الشبشب و القبقاب

س15: ما هو الفرق بين حزب الوفد و حزب الجبهة الديمقراطية؟
ج15: لا تعايرنى ولا أعايرك دا الهم طايلنى و طايلك

و فى النهاية أعزائى بعد ما شفنا قدرة المثل الشعبى المصرى على تلخيص الكثير من القضايا أحب أنهى حديثى بمثل شعبى أيضا لكنه فى تقديرى كان سبب من أسباب تعاسة الشعب المصرى ألا و هو:

' اللى تعرفه أحسن من اللى ماتعرفوش'

و طبعا هذا المثل إجابه لسؤال معروف أتركه لذكاء حضراتكوا اعمالا بالمثل الشعبى الذى يقول

'من خاف سلم


على فكرة لو اتمسكت متقولش انى انا اللى كاتب الموضوع ولا انك اصلا تعرفنى



_________________



اه من فراق الحبايب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://harddays.yoo7.com
saiko.love
مشرف عام المنتديات
مشرف عام المنتديات
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 654
العمر : 28
الموقع : www.harddays.yoo7.com
المزاج : تــــــــــــــــــعـــــــــــــــــبـــــــااااااااااااااااااان
تاريخ التسجيل : 07/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: <<أسئله سياسيه...ورد الامثال الشعبيه عليها >>>   الخميس أبريل 16, 2009 11:31 am

مشكور جدا ع المجهووووووووووووووود

_________________


هو انت مين يا قلبى علشان تحبها
لاهيا يا ابنى ادك ولا انت ادها
خليك على اد حالك وبلاش يسرح خيا لك
وكفايه الى جرالك يا قلبى منها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
امير العذاب
صاحب الموقع


ذكر
عدد الرسائل : 1053
العمر : 25
المزاج : حاله حب
تاريخ التسجيل : 01/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: <<أسئله سياسيه...ورد الامثال الشعبيه عليها >>>   السبت أبريل 18, 2009 10:28 am

مشكور جدا يا مااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان ع المرور

_________________



اه من فراق الحبايب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://harddays.yoo7.com
I KILL
حبيب مجروح
حبيب مجروح
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 293
العمر : 25
الموقع : www.harddays.yoo7.com
المزاج : FANTASTIC
تاريخ التسجيل : 04/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: <<أسئله سياسيه...ورد الامثال الشعبيه عليها >>>   الأحد أبريل 19, 2009 2:10 am

مرسى كتير ع التوبك الجميل وتمنا لك المزيد ان شاء الله Razz

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.harddays.yoo7.com
امير العذاب
صاحب الموقع


ذكر
عدد الرسائل : 1053
العمر : 25
المزاج : حاله حب
تاريخ التسجيل : 01/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: <<أسئله سياسيه...ورد الامثال الشعبيه عليها >>>   الأحد أبريل 19, 2009 4:50 am

مرسى جدااااااااااااا ع المرور lol!

_________________



اه من فراق الحبايب
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://harddays.yoo7.com
saiko.love
مشرف عام المنتديات
مشرف عام المنتديات
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 654
العمر : 28
الموقع : www.harddays.yoo7.com
المزاج : تــــــــــــــــــعـــــــــــــــــبـــــــااااااااااااااااااان
تاريخ التسجيل : 07/03/2009

مُساهمةموضوع: رد: <<أسئله سياسيه...ورد الامثال الشعبيه عليها >>>   الجمعة مايو 08, 2009 11:41 am

مشكور جدا يا مااااااااااااااااااااااااااااااان

_________________


هو انت مين يا قلبى علشان تحبها
لاهيا يا ابنى ادك ولا انت ادها
خليك على اد حالك وبلاش يسرح خيا لك
وكفايه الى جرالك يا قلبى منها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
<<أسئله سياسيه...ورد الامثال الشعبيه عليها >>>
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات ايامنا الصعبه :: القسم العام :: نقاش فى نقاش-
انتقل الى: